Behavioristiskt skit!

Sitter och läser på om olika uppfostringsmetoder, 5-minuters metoden etc... Jag vill först påpeka att alla får göra som dom vill och jag dömmer ingen! Alla känner Sitt barn bäst och ska därför följa sina egna värderingar och det som passar dem bäst!

Jag har dock kommit fram till att 5-minutersmetoden INTE kommer att fungera för mig! Jag vill inte låta mitt barn skrika sig till sömns, det känns så fel och det tar emot att låta henne gråta i en sekund! Vilket dock ofta händer då jag inte är ngn superwomen med övernaturliga krafter :)

Metoden är gammaldags och rutten! Nog för att många gamla knep när det gäller barn är guld värda, men inte denna anser jag!

"...Metoden har sina rötter i den psykologiska teorin behaviorismen som hade starkt genomslag i Europa och USA på 1920-talet. Den innebar ett mekaniskt sätt att se på människan och allt mänskligt beteende sågs som ett svar på en yttre påverkan" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fem-minutersmetoden)

Precis så känns det för mig, ett mekaniskt sätt att se på människan...

Jag känner också att än så länge har Saga mer att lära mig än vad jag har att lära henne! Jag litar fullt ut på att hon visar mig vad som är rätt för oss... Jag försöker att vara lyhörd och se till hennes behov och det har fungerat utmärkt hittills! Garanterat så kommer det en dag då jag tvivlar på detta och undrar om hon verkligen ska få styra så mycket. Då gäller det att kämpa för att hitta en balans där allt blir till hennes bästa! Med hennes bästa menar jag också föräldrar som mår bra! Där har vi balansen.... åter igen så litar jag på henne i den frågan med...

Blev ni något klokare?  Inte jag iallafall men jag försöker :)

Puss & Kram


Kommentarer
Postat av: Linda

Intressant..Håller precis på att läsa om behaviorismen och andra utvecklingspsykologiska teorier...Håller med dig...jävla skit! Ha det bra...

2009-12-02 @ 14:29:51
Postat av: Annie

Helt rätt :) Vad du gör med ditt barn bestämmer du :) Kram på dä

2009-12-02 @ 16:37:02
URL: http://klanto.blogspot.com
Postat av: sanna

Du är en mycket klok kvinna med fina värderingar min kära Frida.

2009-12-02 @ 18:42:00
URL: http://blogthing.wordpress.com
Postat av: Caroline

Håller med dig helt och hållet" Jag tror inte att en sån liten varelse skriker i onödan, och jag tror inte heller att de kan få för mycket närhet och kärlek. Nä, kasta alla s.k. måsten och metoder åt skogen och gör det du känner är allra bäst för din lilla tös!

2009-12-02 @ 19:24:35
Postat av: Lisa

Håller faktiskt med dig, fem minuters-metoden är ingenting för mig heller. Kalla mig vek elelr vad dom vill men jag ser inget positivt med att låta sin bebis skrika sig trött och sedan till sömns. Nej tacka vet jag gungmetoden, fungerar lika bra men med närhet istället för skrik. :)

Fast självklart tror jag att den fungerar för vissa med bra resultat som goda sovvanor och längre sovpass.

Tids nog säger jag! ;)



Kram på dig mitt visa hjärtegull!! <3

2009-12-02 @ 19:42:14
URL: http://lisapetri.blogg.se/
Postat av: malou

barnuppfostran kan jag ABSOLUT inget om, men det verkar vara som om du är mer inne på rätt väg. har läst artiklarna i wikipedia o det verkar ju lite radiostyrt,så din magkänsla är nog helt ok.LITA på den.

barn är ju guds gåva o underverk och ska nog behandlas som sådana.stor fredagskram till er alla tre i myshörnan.malou.

2009-12-04 @ 17:45:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0